Terug in de tijd

16 februari 2014 - Sneek, Nederland

Als we in de boarding area van ons vliegtuig komen is het er al een drukte van belang. We gaan dan ook met een behoorlijk groot vliegtuig naar Sydney. Het boarden gaat vlot en we vertrekken keurig op tijd,16:55 uur. Verwachte aankomsttijd Sydney 18:15 uur. We vliegen weer met Emirates en krijgen zoals gebruikelijk bij deze maatschappij, lekkere warme, vochtige, heerlijk ruikende doekjes, voor je gezicht en handen. Een goed idee en heel hygiënisch.

Deze vlucht naar Sydney duurt ruim 3 uur en de keuze aan films, tv programma's en muziek is legio. Voor ieder wat wils. We krijgen een drankje geserveerd en na ongeveer een uur vliegen volgt het diner. Een prima 3 gangen menu!
We zijn mooi op tijd in Sydney en daar kunnen we vlot langs de securiteit check. Dit doen ze in Sydney als je binnenkomt en niet meer vlak voordat je weg vliegt. Wel prettig.

We hebben hier 3 uren de tijd en struinen eerst lekker over dit best wel grote vliegveld. De typische Australische souvenirs worden hier op diverse plaatsen verkocht. Boemerang, didgeridoo en allerlei kledingstukken met een Ausie tekst of symbool. Dit is op alle vliegvelden van de wereld hetzelfde. Het is goed om even lekker te wandelen, want vooral José haar spieren zijn van gisteren best wel stijf. Tijdens onze wandeling komen we langs de Chinese pier waar alleen maar Chinezen aan het werk zijn, Chinese producten worden verkocht en alles in het Chinees is aangegeven. Ook komt er net een vliegtuig vol Chinezen uit een vliegtuig aangelopen. Hieruit blijkt dat de Chinezen ook in Australië economisch behoorlijk belangrijk zijn en hun geld laten rollen. Het is ook best wel grappig om te zien.
Dan is het tijd voor een hele grote beker thee en met de gratis wifi op dit vliegveld hebben we gezellig contact met Mark en Chris. Toch wel handig hoor, die hedendaagse techniek.

Om 21:00 uur wordt het tijd om naar de gate te gaan en daar staan ook alweer heel veel mensen. Nu gaan we met het grootste vliegtuig van de wereld, de A380 van Emirates, naar Dubai, ruim 12000 km verderop. Als je dit vliegtuig binnen komt, kom je in een hal terecht, met links de trap naar de cockpit en toilet en rechts de trap naar de First- en Businness class. Maar daar mogen wij, gewone stervelingen, niet komen. Dit is echt een super groot toestel! We zitten in de 2e rij vlak vooraan en de beenruimte is lekker groot. Hier moeten we ons vermaken de komende 14! Uur. Dat lukt prima. Filmpje kijken, diner ( we krijgen zalm geserveerd) filmpje kijken, lekker lang slapen en dan ontbijt. Die 14 uren zijn zo om. Een toiletbezoek in dit vliegtuig is ook de moeite waard. zeer ruim, warm water, lekker zeep en handcrême en een lekker luchtje completeren het geheel. Een tandenborstel was in een klein toilettasje op onze stoel gelegd, dus we komen heerlijk fris in Dubai aan. Bij het opstijgen uit Sydney zien we de stad prachtig onder ons liggen en bij het landen in Dubai komt de volle maan mooi langs het raampje voorbij glijden. Ook hier ligt de stad met heel veel lichtjes, prachtig in het zicht. Met de diverse camera's op het vliegtuig kunnen we de landing prachtig volgen. Wat een lichtjes hier in Dubai. Het is in Dubai  4:45 uur als we landen. 14 uur vliegen en de klok staat maar 7 uur verder. Het blijft een wonder.

Op Dubai airport kunnen we weer vlot door de security en hier merk je heel duidelijk dat heel veel culturen bij elkaar komen. Aziaten, Europeanen en mensen uit het Midden Oosten zie je hier door elkaar lopen. Het blijft altijd leuk om naar te kijken, al die mensen. Ook hier is het toiletbezoek weer speciaal, er hangt een douche naast de wc pot en hiermee kun je je billen afspoelen. Joost denkt dat ze deze dan afdrogen met hun lange jurken, of nemen ze een handdoek mee?  Om 6:30 uur galmt er gezang over het hele airport. Het is de oproep voor het gebed, maar alle reizigers die bij ons bij de Costa coffee zitten moeten er wel een beetje om lachen en gaan door waar ze mee bezig zijn. Na de koffie wandelen we nog even over het airport en dan is het ook al weer snel tijd om naar de gate te gaan. We vertrekken keurig op tijd, om 8:20 uur, uit Dubai met alweer zo'n hele grote Airbus A380 van Emirates.

De vlucht duurt ruim 7 uur naar NL maar het kost ons op de klok maar 4 uren. Ook op deze vlucht krijgen we weer een ontbijt, ons 2e al vandaag. We kijken nog een filmpje, slapen lukt niet echt meer en we volgen de vlucht weer met de 3 camera's aan boord en de vluchtinformatie. Ruim 5000 km naar Amsterdam. In Nederland is het een harde wind en de landing gaat gepaard met nogal wat turbulentie. Maar de piloten en de computers doen goed hun werk en we landen keurig netjes op de baan.

We zijn weer in Nederland. Bij de douane is het rustig en onze koffers komen lekker vlot op band. Wat veel passagiers staan er bij de bagagebanden te wachten als zo'n grote Airbus aankomt, en in de aankomsthal staat Mark al op ons te wachten. Opa heeft een best plak bij de Starbucks en daar gaan wij ook naar toe. Gezellig met z' n viertjes een kop koffie en weer lekker terug naar Sneek. Daar komen we rond 15:30 aan en zijn net op tijd om de laatste ritten van de 1500 m van de heren te zien.

WAT HEBBEN WIJ EEN PRACHTIGE REIS GEHAD!!!!!

en wat is het ook weer fijn om gezond thuis te komen!

1. Dirk oppenhuizen:
    16 februari 2014
    hallo vrienden. ja op een vliegveld zie je van alles. dat is een hele belevenis in die grote airbus a380. ja goed eten op z n vlucht. ja jullie hebben je wel vermaakt daar in new zealand. lijkt mij ook wel wat z n reis naar de andere kant van de wereld. jose en joost welcome home in sneek.
  2. Marianne brouwer:
    16 februari 2014
    Hallo Joost en José, welkom thuis in ons kikkerlandje. Wat een prachtige reis hebben jullie gehad. Keek elke dag gauw even in de mail om jullie te volgen. Wat een leuk verslag en wat een prachtig land lijkt me dat. Daar kunnen jullie maar mooi op terug kijken. Geniet thuis nog maar heerlijk na en kom even lekker bij van al dat geklim en geklauter. Maar vast en zeker de moeite waard geweest allemaal. Groetjes van mij
  3. Anthoon en Richtje:
    16 februari 2014
    Was erg leuk om jullie zo te volgen! Fijn dat jullie t zo mooi gehad hebben en weer heelhuids thuis zijn.
  4. Helene:
    17 februari 2014
    Fijn dat jullie veilig en wel terug zijn op Neerlands bodem!
    Bij een bezoek aan Josje en Harry zien we elkaar hopelijk en dan maar losbarsten met de verhalen!
  5. Carole:
    17 februari 2014
    Beste José en Joost,
    Wat was het leuk om jullie reis vanuit hier te volgen! Dank hiervoor!!!
    Wat een indrukken!
    En heel Fijn dat jullie weer gezond thuis zijn gekomen!
    Groetjes,
    Carole